Besa Blog

Hold dig opdateret:

10 tips til søgemaskineoptimering

af | sep 29, 2021

Hvad er SEO?

Seo betyder ”Search Engine Optimization”, oversat søgemaskineoptimering på dansk. Når brugere søger efter noget bestemt, vil de bruge specifikke nøgleord (keywords). Af samme årsag burde SEO være en vigtig del af markedsføring og vores online tilstedeværelse. En god og succesfuld SEO-strategi vil resultere i en plads (helst en førsteplads) på første side af Googles søgeresultater. Her er 10 tips til, hvordan du kan booste din organiske trafik gennem en god SEO-strategi.

 

1. links

Link building er en fundamental del af en god SEO-strategi. Link building handler om kvalitet og ikke kvantitet. Det er derfor vigtigt, at de sider, du linker til, har indhold af høj kvalitet. Du kan eventuelt linke til hjemmesider inden for din branche, influencere, eller anden viden omkring de emner, du beskæftiger dig inden for.

 

2. Skriv til din målgruppe først

Mange blogs gør brug af den ”gamle SEO”, hvor key words styrer søgeresultaterne i stedet for at lave engagerende og værdifuldt indhold. Derfor: glem alt om Google og søgemaskiner, når du skriver. Lav indhold, som hjælper mennesker i stedet for. Når dit indhold hjælper mennesker, vil søgemaskiner belønne hjemmesiden, fordi den følger brugerens færd på hjemmesider.

 

3. Software

Når du har klargjort dine mål for SEO, er det vigtigt at tracke dine resultater. Dermed finder du ud af, om dine ændringer virker, eller om du skal justere yderligere – eller gøre noget helt tredje. Google Analytics og Google Search Console er nemme at koble til din hjemmeside, og de vil hjælpe dig med at måle dine SEO-resultater. Der også private software-udbydere, som kan hjælpe med SEO-tracking, som måske passer bedre til dine behov.

 

4. Meta-beskrivelser

En meta-beskrivelse er det første, man ser, når man er på Googles søgeresultater. Den fortæller seeren og Google, hvad din hjemmeside indeholder. Generelt set er Google ikke glad for duplikeret indhold: derfor fraråder vi, at du har flere sider med samme meta-beskrivelse. Der er for eksempel stor forskel på en side omkring din virksomhed, og de services, I tilbyder jeres kunder.

 

5. Sociale medier

Sociale medier er en vigtig del af din SEO-strategi. Samtidig giver SoMe dine kunder (eller potentielle kunder) et stærkere socialt signal. Delinger, ”likes”, kommentarer, pins osv. Har alle en effekt på din SEO-placering på Google. Derfor anbefaler vi, at du:

  • Linker dine sociale medier på din hjemmeside – og, at dine sociale mediekanaler linker til din hjemmeside.
  • Skaber værdifuldt indhold. Det er vigtigt, at du uploader indhold, som er delbart på tværs af dine sociale mediekanaler. Husk, at gøre indhold delbart og gøre dem offentligt synlige – specielt på Facebook.
  • Opfordrer dine seere til at dele dine opslag. Du kan evt. lave en konkurrence, hvor betingelsen for at deltage, er at dele opslaget og skrive en kommentar. Dermed får du mange delinger og generel interaktion på dine sociale medier. Det kan lede til en bedre SEO-placering, og du udvider din spredning på sociale medier og når ud til flere potentielle kunder.

 

 

6. Nøgleord på billeder

Billeder er vigtige i forhold til din SEO – Google har endda dedikeret en hel sektion af deres søgeresultater til billeder. Vi anbefaler derfor, at du tilføjer alt-beskrivelser til dine billeder. De bliver også læst op, hvis en bruger beder om oplæsning af siden. Derudover vil alt-beskrivelsen blive vist, hvis dit billede ikke bliver vist på hjemmesiden. Indenfor billeder er relevans vigtigere end kreativitet. Så i stedet for at navngive dit billede af røde gummistøvler ”klik her for at købe gummistøvler”, er Google gladere for beskrivelsen ”røde gummistøvler”. Du kan eventuelt også tilføje en mindre beskrivelse af billedet, hvis det er uploadet på hjemmesiden – uden at bombardere den med dine valgte nøgleord.

 

7. Fokusér på ét emne

Søgemaskiners største opgave er at finde det, en bruger søger på nettet. Hvis en hjemmeside handler om madopskrifter, burde den ikke have information om telefoner. Hvis du er ekspert på et specifikt område, burde din hjemmeside handle om dét. Læn dig op ad det, du kan bidrage med – det giver dig også en mere troværdig tilstedeværelse på nettet, og det gør din side mere unik.

 

8. Grammatik

Stavefejl og dårlig/forkert grammatik har stor indflydelse på din hjemmesides SEO-score. Brugere af din hjemmeside er mennesker, og vi er generelt hurtige til at bedømme. Samtidig har vi travlt, og vi vil helst ikke skulle læse en hel tekst igennem, hvis vi leder efter noget specifikt. Hvis sætningerne er lange, svære at læse og forstå, mister vi oftest læseren meget hurtigt. Google har ikke en decideret algoritme til at detektere dårlig grammatik og sætninger. Men de til gengæld algoritmer, der registrerer dårlige brugeroplevelser. Hvis brugere hurtigt afviser og klikker væk fra siden igen, vil Google se det som et rødt flag, og din hjemmeside vil ikke ses som troværdig eller værdig til en førsteplads på søgeresultaterne.

Du kan også risikere at blive ”straffet” af Google og andre søgemaskiner, hvis hjemmesiden indeholder det samme nøgleord for ofte, så som: ”Jeg kan godt lide blå sandaler. Blå sandaler er flotte. Læder er det bedste materiale til blå sandaler”.

 

9. Reducér indlæsningstiden

Ifølge Googles markedsresearch, vil mobilbrugere forlade en side, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Google PageSpeed Insights, eller Pingdom, er værktøjer, som tester hastigheden på siden. De vil begge give dig detaljeret information om, hvordan du kan forbedre sidehastigheden. Det kan fx være billederne, der er for længe om at loade. Overflødige plug-ins kan også gøre siden langsommere.

 

10. URL-adresse

En URL er en form for adresse på internettet. Søgemaskiner bruger nøgleordene i en URL lige så vel som nøgleordene i teksten på siden.
Bruger din hjemmeside dynamiske URL, vil det ofte indeholde en masse tal, og det forklarer ikke, hvad siden handler om. Du kan erstatte dem med statiske URL i hjemmesidens backend, hvor du kan ændre URL’en til at indeholde de vigtigste nøgleord. Det er en god idé at separere ordene med bindestreg, så det er nemmere at læse.

Disse 10 tips er blot toppen af isbjerget inden for SEO, men det er et godt sted at starte. Din rangering på diverse søgemaskiner vil ikke ændre sig natten over – det kræver lidt tålmodighed og tid at se resultaterne af din SEO-indsats.

Hvis man ønsker at booste sin trafik oveni i at have optimeret sin side med SEO, er muligheden PPC-annoncering. Læs mere om hvad PPC-annoncering er og hvilke form for PPC kan være godt for din virksomhed.