Besa Blog

Hold dig opdateret:

Derfor skal du lave blogindlæg

af | nov 8, 2021

Sørger du for at jævnligt opdatere din blog eller videns sektion med engagerende og brancherelevant indhold til dine besøgende på din hjemmeside? Hvis det ikke er tilfældet, så er du ikke alene. Det er de færreste virksomheder, der prioriterer at opdatere deres vidensdelingssektion eller blog, fordi de ikke kan se, hvad de ”får ud af” den tid, de investerer. Selvom det er forståeligt, at mange virksomheder tænker sådan, er det stadig en ærgerlig tendens – og ikke mindst et tab for din virksomhed og forretning. Der er nemlig meget guld at hente, hvis man deler ud af sine bedste tips og tricks indenfor sin branche.

 

De største fordele ved at skrive gode blogindlæg

Hvorfor er det vigtigt at vidensdeling og skarpe blogindlæg bør prioriteres i din virksomhed? Og hvordan kan gode blogindlæg hjælpe din forretning og virksomhed med at nå sine mål? Det kommer vi ind på i dette indlæg, hvor du også får vores 4 bedste råd til, hvordan du får det bedste ud af dine blogtekster og får det meste ud af den tid, du bruger på at skrive dem. Her er vores top tre grunde til, at du skal skrive gode, brancherelevante videns indlæg/blogposts om ting, der rører sig indenfor din virksomhed, branche, produkter, services eller lignende.

 

”Sørg for godt content”

Hvis du ikke er helt grøn indenfor markedsføring, har du helt sikkert hørt udtrykket ”content is key” før. Internetbrugerne bliver hver dag konfronteret med en lang strøm af indtryk online – herunder også reklamer, der er skræddersyet til at imødekomme deres præferencer ud fra hvad de klikker på, når de besøger hjemmesider og webshops online. Derfor er målrettet og stærkt content vigtigere end nogensinde før. Din content er ikke kun med til at skabe brandgenkendelighed og interesse omkring din virksomhed, det er også det, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Har du bedre annoncer end din konkurrent, der sælger de samme produkter, vil dine kunder derfor vælge dig fremfor din konkurrent. Hvis du fx skulle finde en dygtig frisør i dit område til at klippe den frisure, du drømmer om, eller farve dit hår, så du får lige præcis den farve, du har googlet dig frem til. Hvilken frisør vælger du så? Frisøren med en hjemmeside, hvor der er en kedelig oversigt over priser og ikke mere. Eller vælger du frisøren, der laver spændende behind-the-scenes videoer af sine klippe- og farveteknikker? Du vælger selvfølgelig frisøren, der giver dig det bedste indtryk, og som viser sit produkt frem på en spændende og engagerende måde. Det samme gælder for blogs. Hvis du skal sælge en service på din hjemmeside, viser du gennem en blog, at du har styr på din faglighed, hvad der rører sig i branchen, og at du er passioneret nok omkring dit felt til at dele vigtig viden ud. Det er med til at vække tillid hos modtageren, og dermed få dem engageret i din forretning. Alt sammen fordi du signalerer, at du er dygtig, passioneret og at du har en stor viden indenfor din branche. Sandsynligheden for at de konverterer, er derfor langt større – og hvis de ikke køber, så er de i hvert fald blevet mere engagerede i dit brand og kan blive kunder på sigt, når de er længere i købsprocessen. Med andre ord kan du allerede engagere nye potentielle kunder i researchfasen, blot ved at demonstrere, at du har en stor viden og passion for din branche, og dermed (nok) er et ideelt valg for dine besøgende.

 

Kom frem på Google

Hvis du har succes med dine blogindlæg, kan du være heldig at dine besøgende deler dine indlæg på deres hjemmeside eller egen blog. Hvis du fx har en webshop, der sælger løbesko, kan du lave spændende løbeguides på din blog, der lærer den ”nye” løber, hvordan man bedst træner sig selv op uden skader. Du kan også lave en 3 måneders guide for den erfarne løber til at blive klar til at løbe maraton, eller måske en guide til at vælge den helt rigtige løbesko til den enkeltes løbestil? Mulighederne er mange. Disse blogindlæg kan blive læst af influencere, bloggere eller virksomheder, der måske sælger produkter, der ikke er i direkte konkurrence med dine, men som læner sig op ad. Det kunne være stødabsorberende indlæg, løbe sokker eller lignende, og kan disse besøgende lide dit indhold, kan du være heldig at de linker til dine indlæg – fordi de skaber værdi for deres målgruppe. Får du nok af links som disse, vil Google se det som anbefalinger fra andre internetbrugere og belønne din side eller webshop med en højere rangering i søgemaskinen. Disse links kaldes earned links og spiller en stor rolle, når det gælder om at ligge højere i søgeresultaterne end sine konkurrenter. Med relevant og spændende indhold, der skaber værdi hos din målgruppe, kan du derfor også forbedre din plads på Google. At bruge ekstra tid på blogindlæg og content generelt er derfor en rigtig god, langsigtet markedsføringsstrategi, der giver dig ”gratis” organisk trafik, som du ikke betaler for med andet end den tid, du bruger på at lave content og videns indlæg.

 

Glem ikke dine ”bløde” mål!

Mange virksomheder har kun overordnede ”hårde” konverteringsmål, der indebærer konkret salg og nye kunder i biksen. Men ikke alle besøgende kunder er klar til at købe fra start. Du skal også have en strategi, der ”fanger” de besøgende, der stadig er i research fasen, og som vil blive klogere på, hvem de skal vælge at købe fra. En blog/videns sektion er i den forbindelse et rigtig godt redskab til at mikrokonvertere disse besøgende. En måde at få din målgruppe ind i din forretning på, er fx ved at få dem til at tilmelde sig din kundeklub, dit nyhedsbrev, eller downloade din nye app. Her kan du bruge din blogsektion til at tease for mere viden/flere guldkorn i dit nyhedsbrev, eller skrive en kort salgstekst om, hvor meget værdi din nye app eller kundeklub kan tilbyde dine kunder. Det samme kan du gøre, hvis du drømmer om at vækste din virksomheds sociale kanaler. Efter et spændende og relevant blogindlæg kan du ”lede” dine besøgende over på dine SoMe-kanaler ved at fx skrive: du kan læse meget mere på vores seneste indlæg på vores Facebook kanal, eller ”husk at deltage i vores konkurrence om denne splinternye løbesko, vi lige har fået på lager. Konkurrencen slutter allerede på søndag, så det er med at være hurtig!” På den måde får du skabt en bro mellem din hjemmeside/webshop og dine SoMe kanaler, hvilket skaber perfekt synergi, så du kan få det maksimale ud af din markedsføring af din virksomhed.

4 råd til skarpere blogtekster

Nu da vi har gennemgået, hvor vigtigt det er at skrive relevante og værdiskabende videns- og blogindlæg, er det tid til at komme ind på, hvad du så kan gøre for at sikre, at dine videns indlæg bliver læst og får dine besøgende til at konvertere. Som du allerede ved, så er relevans utrolig vigtigt for din målgruppe. Derfor er det helt essentielt, at du holder dig til emner, der læner sig op ad din branche, services eller produkter, så du tilbyder værdi. Men hvad er ellers vigtigt at fokusere på, når man laver videns- og blogindlæg på sin side?

 

Sørg for en god struktur

Du kan udvælge de mest spændende emner til dato – men er dine indlæg rodet sat op er du lige langt. Et rodet setup forvirrer din læser, hvilket resulterer i, at de med stor sandsynlighed springer fra. Det er derfor utrolig vigtigt at have en gennemført struktur i både indhold og layout. Sørg for alt i verden for at undgå ”Wall of text” fælden, der med garanti vil få en hver læser til at opgive, inden de overhovedet går i gang med at læse din blog. Du kan nemt undgå dette ved at bryde den lange tekst med billeder, videoer, eller anden grafik, der understreger dit budskab. Du kan også vælge at skrive i punktform i løbet af din tekst, for at bryde den lange strøm af ord. Det er beroligende for øjet og giver bedre struktur i din indlæg. Et andet godt råd er at markere vigtige pointer i din tekst med fed. Dit layout er i sidste ende op til dig, men det er vigtigt at dine indlæg er sat læsevenligt og pænt op, så dine besøgende hurtigt kan navigere i din tekst og ikke mister koncentrationen eller interessen undervejs. Når du har styr på strukturen, skal du have styr på følgende i din tekst:

 

1: Skriv en fængende intro

En god videns- eller blogtekst skal altid have en interessevækkende intro. Sørg for at din intro er på ca. 150-200 ord, og præsenterer dit emne på en spændende og appetitlig måde. Her må du også hjertens gerne tænke i keywords, så du allerede fra start fortæller din læser, at de er kommet frem til det emne, de har ledt efter, ved blot at læse dine overskrifter, punktforme mm. Det er også med til at give dig et plus i bogen hos Google, så husk altid en spændende intro tekst til dine blogtekster.

 

2: Skriv spændende og interessant

Det er utrolig vigtigt at dele dine tekster op i relevante afsnit. Det er med til at skabe overskuelighed for dine besøgende, og gør også din tekst mere læsevenlig at komme igennem – hvilket er alfa og omega, når man vil have sin målgruppe til at læse dine blogtekster fra start til slut. Ligeledes er det utrolig vigtigt at skrive i et spændende, levende og vækkende sprog, så du fastholder dine læseres opmærksomhed. Et godt råd er at stille spørgsmål løbende i sin blogtekst, som man så besvarer senere i indlægget. På den måde signalerer du til din læsere, hvad de ”lærer” af at læse din tekst, hvilket motiverer dem til at læse videre. (Såfremt din tekst selvfølgelig er god og relevant).

 

3. Slut med en god afrunding

Det er utrolig vigtigt at ikke slutte sit indlæg brat og ”uforløst”. Sørg for at dine tekster slutter naturligt, så du ikke efterlader dine læsere med en masse ubesvarede spørgsmål og forvirring. Skriver du længere og mere dybdegående indlæg, er det måske en god idé at afslutte med indlæggets vigtigste ”findings” og guldkorn i slutningen af din tekst som en form for konklusion. Du kan også med fordel henvise til pålidelige kilder, hvor man kan blive klogere på emnet. På den måde sikrer du, at dine læsere ikke sidder frustrerede tilbage og føler, de ikke har fået besvaret deres spørgsmål.

 

4. Husk din ”Call to Action” hver gang!

Selvom vi gør meget ud af at skabe værdi for vores besøgende, så er målet i sidste ende at få de besøgende som kunder, eller få dem ”tættere på” så de på sigt kan blive kunder. Derfor er det vigtigt at slutte alle dine indlæg af med en Call to Action, så du opmuntrer dine læsere til at komme tættere på din forretning og konvertere. Eksempler på gode Call to Action’s er:

  • Tilmeld dig vores kundeklub i dag og få 20%
  • Hop over på vores FB og deltag i vores konkurrence til en værdi af 5000,-
  • Download vores nye app her og optjen point på dine køb
  • Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de bedste tips og tricks hver uge
  • Opmuntre til at engagere med dit indhold i kommentarsporet ved fx at stille et spørgsmål eller dele deres oplevelser om emnet, du har skrevet om.

Det essentielle er, at der kommer en god og naturlig runding på dit indlæg, så teksten sluttes naturligt og meningsfyldt for dine læsere, uden de efterlades frustrerede eller forvirrede. Vi håber, dette indlæg har inspireret dig til at komme i gang med vidensdeling og blogtekster på din hjemmeside, at du har fået større indsigt i, hvilken værdi content kan give til din forretning. Så er det bare med at komme i gang med at skrive – og få det bedste afkast af din indsats!